پنجشنبه 3 فروردين 1396   04:57:26

اخبار دانشگاه

به همت دفتر فعاليت هاي قرآني دانشگاه برگزار شد:

كارگاه پاسخگويي به شبهات اعتقادي قرآني ويِژه اساتيد دانشگاه






كارگاه پاسخگويي به شبهات اعتقادي قرآني،
يكشنبه بهمن ماه 95 با حضور اعضاي هيات علمي دانشگاه قم، به همت دفتر فعاليت هاي قرآني دانشگاه در سالن جلسات دانشكده علوم پايه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمين محمدي از اساتيد  حوزه و دانشگاه و صاحب كرسي پاسخگويي به شبهات و سؤالات اعتقادي در شبكه راديو معارف با بيان روايتي در باب اهميت تفقه و كسب علم از كتاب شريف « منيه المريد في آداب المفيد و المستفيد » شهيد ثاني، صاحب كتاب شرح لعمه در فقه شيعه و كتاب مسكن الفواد در باب تسكين آلام داغديدگان با استفاده از حديث مهم پيامبر اكرم (ص) كه حضرت امام (ره) در كتاب اربعين حديث خود به آن اشاره كرده است، علم فقه را به 3 بخش تقسيم كرد؛ فقه اكبر، فقه اوسط و فقه اصغر، يعني آيه محكمه، فريضه عادله، سنه قائمه و ما سويهن فضل ...

حجت الاسلام والمسلمين محمدي ادامه داد: منظور از آيه محكمه يا فقه اكبر اصول اعتقادي و نظري است كه شامل جهان بيني هست و نيست ها مي شود كه بحث مهم مبدا و مقصدشناسي و شناخت رابطه انسان با مبدا هستي را در بر مي گيرد و منظور از فريضه عادله علم اخلاق است. به عبارت ديگر مباحث عملي ايدئولوژي بايد و نبايد ها راتعريف مي كند و بالاخره سنه قائمه علم احكام و تكاليف فردي و اجتماعي را مشخص مي كند و مابقي علوم همگي خوبند ولي در حاشيه قرار دارند. به تعبيري ديگر آيه محكمه علوم اعتقادي و فكري كارش تربيت عقل انسان است و فريضه عادله علم اخلاق كارش تربيت قلب و روح انسان است و بالاخره سنه قائمه علم احكام جسم و بدن انسان را حفظ و تقويت مي كند.

در ادامه استاد محمدي با طرح سه سوال در مورد علم روز اعم از انساني و تجربي و رابطه آن با علوم ديني به سوالات يكي از اساتيد در مورد روش و متد فهم قرآن پاسخ داد و گفت:

قرآن كتاب مقدسي است كه فهم آن با ساير كتب بشري متفاوت است و نياز به رعايت شرايطي دارد. قرآن ظاهري دارد و باطني كه آن هم داراي بطن هايي ... براي مثال تفسير كشف الاسرار وعده الابرار.. رشيدالدين ميبدي را ببينيد در تفسير آيه را در سه مرحله بيان مي كند ابتدا به توضيح ترجمه و ظاهر آن مي پردازد سپس از روايات كمك مي گيرد و بالاخره در مرحله سوم برداشت عرفاني و باطني خود را ذيل آيه مي آورد. فهم ما از سوره توحيد با فهم مردم عصر نزول و پيامبر فرق دارد مسلما فهم ما به دليل رشد علمي و فكري افراد در طي قرون اعصار با برداشت زمان جاهليت متفاوت خواهد بود .

در پايان به قضيه اسحاق كندي در  زمان امام حسن عسگري(ع) اشاره كرد كه مشغول كتابي در باب تناقضات قرآن بود كه بواسطه شاگردان شيعه تربيت شده در مكتب امام حسن عسگري (ع) به اشتباه خود در اينكه ممكن است خدا از بيان مطلبي در دو جاي قرآن معنا و مقصود متفاوتي اراده و افاده كند اعتراف كرد و از كار خود منصرف گرديد.

عکس های مرتبط :

  نام نظر    
   
  پست الكترونيك  
   
  وب سایت  
   
 
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید

 
   
     

نظرات
نام نظر    
 
پست الكترونيك    
 
وب سایت  
 
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید

 
 
تعداد بازديد اين صفحه: 720
Home | Back |
Guest (qomuniguest)

دانشگاه قم
مجری سایت : شرکت سیگما