جمعه 2 تير 1396   06:14:03

اخبار دانشگاه

به همت دفتر فعاليت هاي قرآني دانشگاه برگزار شد:

کارگاه پاسخگويي به شبهات اعتقادي قرآني ويِژه اساتيد دانشگاه






کارگاه پاسخگويي به شبهات اعتقادي قرآني،
يکشنبه بهمن ماه 95 با حضور اعضاي هيات علمي دانشگاه قم، به همت دفتر فعاليت هاي قرآني دانشگاه در سالن جلسات دانشکده علوم پايه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمين محمدي از اساتيد  حوزه و دانشگاه و صاحب کرسي پاسخگويي به شبهات و سؤالات اعتقادي در شبکه راديو معارف با بيان روايتي در باب اهميت تفقه و کسب علم از کتاب شريف « منيه المريد في آداب المفيد و المستفيد » شهيد ثاني، صاحب کتاب شرح لعمه در فقه شيعه و کتاب مسکن الفواد در باب تسکين آلام داغديدگان با استفاده از حديث مهم پيامبر اکرم (ص) که حضرت امام (ره) در کتاب اربعين حديث خود به آن اشاره کرده است، علم فقه را به 3 بخش تقسيم کرد؛ فقه اکبر، فقه اوسط و فقه اصغر، يعني آيه محکمه، فريضه عادله، سنه قائمه و ما سويهن فضل ...

حجت الاسلام والمسلمين محمدي ادامه داد: منظور از آيه محکمه يا فقه اکبر اصول اعتقادي و نظري است که شامل جهان بيني هست و نيست ها مي شود که بحث مهم مبدا و مقصدشناسي و شناخت رابطه انسان با مبدا هستي را در بر مي گيرد و منظور از فريضه عادله علم اخلاق است. به عبارت ديگر مباحث عملي ايدئولوژي بايد و نبايد ها راتعريف مي کند و بالاخره سنه قائمه علم احکام و تکاليف فردي و اجتماعي را مشخص مي کند و مابقي علوم همگي خوبند ولي در حاشيه قرار دارند. به تعبيري ديگر آيه محکمه علوم اعتقادي و فکري کارش تربيت عقل انسان است و فريضه عادله علم اخلاق کارش تربيت قلب و روح انسان است و بالاخره سنه قائمه علم احکام جسم و بدن انسان را حفظ و تقويت مي کند.

در ادامه استاد محمدي با طرح سه سوال در مورد علم روز اعم از انساني و تجربي و رابطه آن با علوم ديني به سوالات يکي از اساتيد در مورد روش و متد فهم قرآن پاسخ داد و گفت:

قرآن کتاب مقدسي است که فهم آن با ساير کتب بشري متفاوت است و نياز به رعايت شرايطي دارد. قرآن ظاهري دارد و باطني که آن هم داراي بطن هايي ... براي مثال تفسير کشف الاسرار وعده الابرار.. رشيدالدين ميبدي را ببينيد در تفسير آيه را در سه مرحله بيان مي کند ابتدا به توضيح ترجمه و ظاهر آن مي پردازد سپس از روايات کمک مي گيرد و بالاخره در مرحله سوم برداشت عرفاني و باطني خود را ذيل آيه مي آورد. فهم ما از سوره توحيد با فهم مردم عصر نزول و پيامبر فرق دارد مسلما فهم ما به دليل رشد علمي و فکري افراد در طي قرون اعصار با برداشت زمان جاهليت متفاوت خواهد بود .

در پايان به قضيه اسحاق کندي در  زمان امام حسن عسگري(ع) اشاره کرد که مشغول کتابي در باب تناقضات قرآن بود که بواسطه شاگردان شيعه تربيت شده در مکتب امام حسن عسگري (ع) به اشتباه خود در اينکه ممکن است خدا از بيان مطلبي در دو جاي قرآن معنا و مقصود متفاوتي اراده و افاده کند اعتراف کرد و از کار خود منصرف گرديد.

عکس های مرتبط :

  نام نظر    
   
  پست الكترونيك  
   
  وب سایت  
   
 
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید

 
   
     

نظرات
نام نظر    
 
پست الكترونيك    
 
وب سایت  
 
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید

 
 
تعداد بازديد اين صفحه: 858
Home | Back |
Guest (qomuniguest)

دانشگاه قم
مجری سایت : شرکت سیگما